Missnöje med vården, patientskador och patientförsäkring i Finland
Om du är missnöjd med vården som du har fått ska du i första hand reda ut saken med vårdgivaren. Vid behov kan du framställa en anmärkning eller anföra klagan. Du kan också be om råd eller hjälp av patientombudet vid vårdenheten.
Fel eller brister i vården kan ofta klarläggas och rättas till genom att diskutera med personen som har gett vården eller hens chef.
Om situationen inte kan lösas genom samtal kan du framställa en anmärkning eller anföra klagan. Anmärkning eller klagan kan även göras för en annan persons räkning.
Så här gör du en anmärkning
- Gör anmärkningen till direktören med ansvar för hälso- och sjukvården.
- Gör anmärkningen skriftligt. Ofta har vårdenheter en blankett för anmärkningar på sin webbplats.
- Beskriv ärendet som anmärkningen gäller så tydligt som möjligt. Ange vilka personer anmärkningen gäller. Om du inte vet eller minns namnen på personerna, ange tidpunkten för händelsen så exakt som möjligt.
- Vårdenheten måste svara på din anmärkning inom skälig tid. I svaret ska enheten berätta hur ärendet har behandlats vid vårdenheten och vilka åtgärder anmärkningen har lett till.
- Du kan inte överklaga svaret på en anmärkning.
Så här gör du en klagan
Du anföra klagan om du anser att det finns brister i vården. Rätten att anföra klagan begränsas inte till den klagandes eget ärende, utan klagan kan anföras av vem som helst. Anför klagan i första hand hos regionförvaltningsverket i din region eller i vissa fall hos Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården (Valvira). Du kan inte ändra eller ogiltigförklara en läkares diagnos eller vårdbeslut eller få ekonomisk ersättning för en patientskada genom en klagan.
Anför klagan som rör din vård hos det regionförvaltningsverk i vars område du har fått vård.
Klagan hos Valvira:
- Om det finns misstanke om att en felbehandling har lett till en svår, bestående funktionsnedsättning eller patientens avlidande ska klagan anföras hos Valvira.
- Klagan kan formuleras fritt eller med blanketten för klagan på Valviras webbplats.
Regionförvaltningsverkets och Valviras åtgärder:
- En yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården eller verksamhetsställets ledning kan utfärdas en anmärkning eller ett föreläggande om avhjälpande av brister.
- Föreläggandet kan förenas med vite eller till och med ett förbud för fortsatt verksamhet vid enheten.
- Valvira kan också utfärda en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården en skriftlig varning eller begränsa eller frånta personens yrkesrättigheter.
Vid behov kan du ansöka om ersättning hos Patientförsäkringscentralen.
Besvär över beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet
- Beslut av den behöriga myndigheten i välfärdsområdet får överklagas hos förvaltningsdomstolen inom 30 dagar.
- Förvaltningsdomstolens beslut får i vissa fall överklagas hos högsta förvaltningsdomstolen om besvärstillstånd beviljas.
Klagomål som gäller en myndighet eller en tjänsteman
- Om du misstänker att en myndighet eller tjänsteman inte iakttagit lagen eller uppfyllt sina förpliktelser kan du anföra klagomål hos riksdagens justitieombudsman eller justitiekanslern.
- Social- och hälsovårdsministeriet kan med stöd av sin allmänna behörighet behandla ett klagomål som gäller verksamheten vid regionförvaltningsverket, Valvira eller någon annan statlig myndighet som lyder under ministeriet.
- Genom ett klagomål kan du göra tillsynsmyndigheten uppmärksam på ett upplevt missförhållande.
- Baserat på klagomål utbetalas dock inga skadeståndsersättningar.
- Vid behandlingen av klagomål som gäller myndigheter kan man inte ta ställning till ärenden som gäller enskilda personer, utan endast till förfarandet hos den myndighet som klagomålet gäller.
- Däremot kan tillsynsmyndigheten på basis av klagomålet exempelvis ge myndigheten en anmärkning.
Du får vid behov råd och hjälp av patientombudet
Alla hälsovårdscentraler och sjukhus har ett patientombud, som har i uppgift att ge råd och hjälp om du till exempel är missnöjd med vården eller bemötandet som du fått. Patientombudet kan även hjälpa dig om du vill göra en anmärkning, klagomål eller patientskadeanmälan. Patientombudets tjänster är kostnadsfria. Du får kontaktuppgifterna till patientombudet vid den hälsovårdscentral eller det sjukhus där du har fått vård.
Patientombudet kan inte ta ställning till medicinska vårdbeslut eller huruvida det uppstått en patientskada i vården. Om du misstänker en patientskada kan du göra en skadeanmälan till Patientförsäkringscentralen.
Läs mer om patientombudet (stm.fi)
Om du har råkat ut för en patientskada kan du göra en skadeanmälan till Patientförsäkringscentralen
Om du har råkat ut för en patientskada eller misstänker detta kan du göra en skadeanmälan till Patientförsäkringscentralen. Patientförsäkringen i Finland täcker all vård som ges inom den offentliga och privata hälso- och sjukvården i Finland.
Patientförsäkringen i Finland omfattar inte vård som getts utomlands. Undantag från detta är situationer där den offentliga hälso- och sjukvården har skickat dig utomlands för vård.
Läs mer på Patientförsäkringscentralens webbplats
Så här ersätter Patientförsäkringen skador som orsakats av vård
Patientförsäkringscentralen bedömer utifrån skadeanmälan och sin egen utredning om skadan är sådan att den ska ersättas genom patientförsäkringen.
Patientförsäkringen ersätter olägenheter till följd av
- behandlings, infektions-, olycks- eller utrustningsskada
- skada på grund av behandlingslokal eller vid distribution av läkemedel.
Patientförsäkringen ersätter inte följder om
- de är en del av riskerna vid undersöknings- och vårdåtgärder
- vården inte har lett till önskat resultat
- skadan är ringa
- vården har getts utanför Finland. Undantag från detta är situationer där den offentliga hälso- och sjukvården har skickat dig utomlands för vård.
Gör skadeanmälan inom tre år efter att skadan inträffade
Du ska göra skadeanmälan inom tre år efter att du fick eller borde ha fått kännedom om skadan. Om du inte gör anmälan i tid kan du inte få ersättning. Ansök om ersättning senast inom tio år efter att skadan inträffade.
Patientombudet kan hjälpa dig att göra patientskadeanmälan. Du får skadeanmälningsblanketten hos Patientförsäkringscentralen, patientombudet eller hälso- och sjukvårdens vårdenhet.