Kontaktpunktens klientråd
Intresserad av gränsöverskridande hälso- och sjukvård? Kontaktpunkten arbetar för sina klienter. Vi utvecklar vår verksamhet tillsammans med våra klienter. Gå med i vårt klientråd!
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård har ett klientråd, vars syfte är att utveckla och ytterligare förbättra webbtjänsten EU-hälsovård.fi och kontaktpunktens verksamhet. Klientrådet består av frivilliga deltagare som är intresserade av att använda hälso- och sjukvårdstjänster utomlands. Anmälan till klientrådet binder dig inte till någonting.
Vad gör klientrådet?
Din åsikt är viktig för oss. I Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd får du möjlighet att påverka utvecklingen av våra tjänster på ett sätt som passar just dig. Genom att besvara olika enkätundersökningar ger du oss värdefull respons som hjälper oss att utvecklas i rätt riktning. Vi skickar ut enkätundersökningar omkring 3–4 gånger om året.
Du kan själv välja vilka enkätundersökningar du vill besvara och om vilka ämnesområden du vill dela med dig av dina åsikter. Det är alltid frivilligt att svara på enkätundersökningarna. Inbjudan till enkätundersökningar skickas till dig via e-post och du kan svara på dem när det passar dig bäst.
Klientrådet arbetar i huvudsak på finska.
Klientrådet har följande mål:
- Att få idéer för utveckling av kontaktpunktens verksamhet och webbplats
- Att öka förståelsen av behoven hos kontaktpunktens klienter
- Att involvera klienterna i utvecklingen av webbplatsen
I klientrådet arbetar vi
- konstruktivt
- lösningsorienterat
- uppmuntrande
- respektfullt
Välkommen med i klientrådet!
Reglerna och dataskyddsbeskrivning för klientråd
Reglerna
Reglerna för Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd
1. Medlemskap
Alla som vill bli medlemmar i Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd måste godkänna dessa regler. Medlemmarna i rådet ska vara minst 16 år gamla.
2. Undersökningar
Som medlem i klientrådet kan du bli kallad att delta i olika slags enkätundersökningar och andra studier som Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds utför. Inbjudan att delta skickas i regel via e-post. En del inbjudningar skickas till hela klientrådet, en del endast till en utvald grupp medlemmar i klientrådet beroende på inbjudningens ämne. Kontaktpunkten kan självständigt fatta beslut om till vilka medlemmar i klientrådet inbjudningar skickas. Vi förbehåller oss rätten att välja deltagarna till enkätundersökningar eller andra undersökningar utan att ange en motivering till valet.
3. Deltagande
Medlemskapet i klientrådet och deltagandet i enkätundersökningar och andra studier är alltid frivilligt och du kan när som helst avsluta ditt medlemskap i klientrådet. Vi förväntar oss att de svar som man lämnar i enkätundersökningar och andra studier är sanningsenliga och baserar sig på medlemmarnas egna erfarenheter och åsikter.
4. Avslutande av medlemskapet
Du kan avsluta ditt medlemskap i klientrådet genom att begära att vi raderar dina kontaktuppgifter från klientrådets lista. Skicka din begäran via e-post till yhteyspiste@kela.fi.
Också Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård kan avsluta ditt medlemskap. Medlemskapet kan avslutas om en medlem inte har deltagit i någon verksamhet alls vid klientrådet under de senaste tolv månaderna, om en medlem har brutit mot klientrådets regler eller om en medlem beter sig på ett sätt som med fog kan anses vara i strid med kontaktpunktens mål och värderingar eller med klientrådets verksamhetssätt.
När medlemskapet har upphört raderas samtliga personuppgifter från klientrådets register. Svaren som lämnats i enkätundersökningar och andra studier kommer dock att bevaras.
5. Ersättning för deltagande
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård betalar ingen ersättning för din medverkan i klientrådet. Som medlem i klientrådet har du möjlighet att påverka utvecklingen av de tjänster som Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård tillhandahåller.
Deltagarna kan dock belönas från fall till fall. Om belöningar informeras alltid i anslutning till deltagandet i en enkätundersökning eller studie.
6. Rättighet till klientrådets material
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård har rätt att använda den information som medlemmarna i klientrådet lämnar och material som dessa producerar för utveckling av sina tjänster. Medlemmarnas rättigheter vad gäller deras personuppgifter definieras i dataskyddsbeskrivningen.
Varje medlem ansvarar för att (i) hen har rätt att lämna de uppgifter och det material, oavsett i vilket format uppgifterna eller materialet är, som hen lämnar till Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård, (ii) de uppgifter och det material som en medlem lämnar inte gör intrång i en tredje parts rättigheter och de innehåller inte några lagstridiga element och (iii) de uppgifter och det material som lämnats inte står i strid med de begränsningar som beskrivs under punkt 7.
Material som används, bereds eller presenteras i Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd eller uppgifter eller material som andra medlemmar har lämnat får endast användas i klientrådets verksamhet. Medlemmarna får inte använda materialet utanför klientrådet och de får inte ge en tredje part information om eller åtkomst till materialet.
Varje medlem ansvarar för samtliga direkta eller indirekta skador som åsamkas Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård och/eller tredje parter, som uppstår till följd av underlåtenhet att iaktta det som anförs i denna punkt.
7. Begränsning av innehållet
De material och innehåll som medlemmarna producerar ska vara lagliga och de får inte göra intrång i andra personer rättigheter. Det är förbjudet att i klientrådet sprida eller på andra sätt förmedla innehåll eller information som är nedsättande, oanständig, kränkande, skymfande, diskriminerande eller hotfull eller som innebär ett angrepp mot övriga medlemmar i klientrådet eller andra personer eller Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård.
Allt sådant innehåll tas bort och den medlem eller de medlemmar som delat innehållet utesluts permanent från klientrådet.
8. Personuppgifter
All information som uppstår genom medlemmarnas medverkan i klientrådet behandlas konfidentiellt. Medlemmarnas kontaktuppgifter behandlas uteslutande av Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård eller av partner som involverats i en specifik enkätundersökning eller en studie. Om partner behandlar vissa personuppgifter, avtalas detta alltid från fall till fall och medlemmarna i klientrådet underrättas om detta innan uppgifterna lämnas ut. Du har då ännu möjlighet att neka till att dina uppgifter lämnas ut och behandlas.
Mer information om behandlingen av medlemmarnas personuppgifter finns i dataskyddsbeskrivningen för Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd.
9. Allmänna bestämmelser
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård förbehåller sig rätten att ändra reglerna för klientrådet. Reglerna för klientrådet finns tillgängliga på webbplatsen EU-hälsovård.fi och medlemmarna informeras om eventuella ändringar via e-post.
Dataskyddsbeskrivning
Dataskyddsbeskrivning för Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd
1. Personuppgiftsansvarig
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård, Folkpensionsanstalten
Adress: Nordenskiöldsgatan 12, 00250 Helsingfors
FO-nummer: 0246246-0
Kontaktuppgifter:
Postadress: PB 450, 00056 FPA
e-post: yhteyspiste@kela.fi
2. Registrets namn
Register för Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd.
3. Användning av personuppgifter
De uppgifter som lagras i registret används för undersökningar som genomförs för att utveckla Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds tjänster. Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård använder den information som fås från enkätundersökningar och andra studier endast för att utveckla sina tjänster och sin kommunikation. Grunden för behandlingen av personuppgifter är utförande av en uppgift av allmänt intresse.
Uppgifterna i registret kopplas inte till uppgifter om en kundrelation hos FPA, och huruvida medlemmen deltar eller låter bli att delta i Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd inverkar inte på något sätt på hens eventuella kundrelation hos FPA eller de förmåner eller tjänster som hen får.
Svar/kommentarer från medlemmar i klientrådet behandlas konfidentiellt och medlemmarnas kontaktuppgifter lämnas inte ut regelmässigt till tredje parter.
4. Kategorier av personuppgifter
För varje medlem kan följande uppgifter behandlas:
a) Basuppgifter om kunden
Namn
E-postadress
Uppgift om att den som anmält sig till klientrådet är över 16 år.
b) Information som samlas in genom studier och enkätundersökningar
Svar och kommentarer som samlas in i samband med studier och enkätundersökningar som riktas till medlemmarna i klientrådet.
Beroende på respektive undersöknings syfte och tema kan man vid behov även fråga efter annan information som kan kategoriseras som personuppgifter men som anonymiseras omedelbart när undersökningsmaterialet analyseras. Sådana uppgifter kan vara till exempel ålder och kön. Dessa uppgifter bildar inte ett personregister i egentlig mening, utan de utgör en del av undersökningsdata och lagras inte separat någonstans.
5. Regelmässiga källor till personuppgifter och utlämnande av personuppgifter
Personuppgifter samlas från medlemmarna i samband med att de ansluter sig till klientrådet och deltar i dess verksamhet.
Personuppgifter kan lämnas ut till personuppgiftsbiträden som arbetar för Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds räkning och enligt anvisningar från densamma. Sådana personuppgiftsbiträden är:
– Hion Digital Oy
Om personuppgifter lämnas ut till en eller flera aktörer enligt ovan, avtalas detta alltid från fall till fall och medlemmarna i klientrådet informeras om detta före utlämnandet av uppgifterna, varvid medlemmen ännu kan neka till att hens uppgifter lämnas ut.
6. Informationssäkerhet
Endast anställda som har tillstånd att behandla personuppgifter har åtkomst till system som innehåller personuppgifter. Dessa anställda har tillgång till personuppgifter med ett personligt användarnamn och lösenord. Medlemmarnas personuppgifter lagras på molnservrar och/eller i databaser, som alla är skyddade med lösenord och brandvägg.
7. Den registrerades rättigheter
Varje medlem har rätt att begära tillgång till de personuppgifter som gäller hen själv. En medlem kan begära rättelse av sina personuppgifter om det finns fel i uppgifterna.
Varje medlem har rätt att när som helst begära att hens personuppgifter raderas, och Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård är skyldig att radera uppgifterna om det inte längre finns någon rättslig grund för behandlingen av uppgifterna. En medlems uppgifter raderas också alltid i samband med att hen utträder ur klientrådet.
Varje medlem i klientrådet har rätt att motsätta sig behandlingen av sina personuppgifter eller begära begränsning av behandlingen av sina personuppgifter samt att inge ett klagomål om behandlingen av personuppgifter till en tillsynsmyndighet inom dataskydd (t.ex. i Finland dataombudsmannen) i enlighet med den allmänna dataskyddsförordningen.
Begäranden som rör utövandet av en registrerads rättigheter kan lämnas genom att skicka in en skriftlig och undertecknad begäran med hjälp av kontaktuppgifterna i punkt 1.