Om oss
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård tillhandahåller information om användningen av hälso- och sjukvård i Finland och utomlands. Vi förmedlar information i vår webbtjänst och vår kundtjänst svarar på frågor via e-post. Vi samarbetar såväl med våra klienter som med myndigheter.
Alla medlemsstater i den Europeiska unionen har en egen kontaktpunkt för gränsöverskridande hälsovård. Kontaktpunkterna ansvarar för kommunikation och informationsutbyte om gränsöverskridande hälso- och sjukvård. I Finland är kontaktpunkten placerad vid FPA.
Kontaktpunktens uppgifter
Kontaktpunkten för den gränsöverskridande hälso-och sjukvården samlar, producerar och sprider information om bland annat
- användningen av hälso- och sjukvårdstjänster i Finland och utomlands
- sökande av planerad vård från Finland utomlands och från utlandet till Finland
- kostnadsersättningar
- det europeiska receptet
- patienternas rättigheter.
Kontaktpunktens uppgifter specificeras närmare i lagen om gränsöverskridande hälso- och sjukvård.
Kontaktpunkten betjänar på internet och via e-post:
- Har du frågor kring användningen av hälso- och sjukvårdstjänster utomlands eller i Finland? Du når kontaktpunktens kundtjänst på yhteyspiste(at)kela.fi. Vi svarar inom fem arbetsdagar. Via e-post betjänar vi på finska, svenska och engelska.
- Vi upprätthåller och utvecklar webbplatsen EU-hälsovård.fi där du hittar information om användningen av hälso- och sjukvårdstjänster i Finland och utomlands. På webbplatsen hittar du till exempel information om patientens rättigheter, kostnaderna för vården och ersättning av dem samt om hälso- och sjukvården i olika länder. På webbplatsen finns också ett avsnitt för hälsovårdspersonalens informationsbehov.
- På webbplatsen EU-hälsovård.fi betjänar vi användarna på finska, svenska, engelska och nordsamiska samt på finskt och finlandssvenskt teckenspråk.
Vi samarbetar med myndigheter och organisationer
Vi utvecklar våra tjänster och vår kommunikation tillsammans med våra samarbetspartner. Exempelvis har vår webbtjänst förverkligats i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet (SHM), Institutet för hälsa och välfärd (THL) och FPA. I anslutning till webbtjänsten arbetar en kommitté som har i uppgift att planera utvecklingen av webbtjänstens innehåll och funktioner samt att säkerställa att informationen är enhetlig och klientorienterad. I kommittén sitter representanter för FPA, THL, SHM, HUS, Fimea, Kanta-tjänsterna, Hyvinvointiala Hali ry samt SOSTE Finlands social och hälsa rf.
Vi samarbetar med EU-kommissionen och kontaktpunkterna för gränsöverskridande hälso- och sjukvård i andra länder. Vi uppdaterar den landspecifika informationen om hälso- och sjukvårdstjänster på webbplatsen tillsammans med kontaktpunkterna i andra länder. Vi diskuterar dessutom regelbundet frågor som rör gränsöverskridande hälso- och sjukvård med olika aktörer.
Om din organisation är intresserad av att samarbeta med oss, når du oss på yhteyspiste(at)kela
Vi utvecklar våra tjänster tillsammans med klienterna
Vi utvecklar vår verksamhet även tillsammans med våra klienter. Du är varmt välkommen att ansluta dig till klientrådet för vår webbtjänst. Du kan också skicka in respons på webbplatsen EU-hälsovård.fi med funktionen Ge respons på webbplatsen.
Vision, mission och värdegrund
Vår vision är att vara en välkänd aktör inom internationell hälso- och sjukvård som erbjuder en utmärkt kundupplevelse.
Vår mission är att främja patientens rättigheter. Vi tillhandahåller information och rådgivning till kunder och partner och utövar påverkan inom området för gränsöverskridande hälso- och sjukvård.
Vår verksamhet enligt vår värdegrund är
- kundorienterad
- pålitlig
- involverande
- sakkunnig
Våra strategiska mål
Under åren 2023–2028 lägger vi fokus på tre strategiska prioritetsområden:
- Kundförståelse: Vi vill erbjuda våra kunder och partner en utmärkt kundupplevelse.
- Samarbete: Vi arbetar tillsammans med våra partner för våra kunders väl.
- Påverkan: Vi främjar patientens rättigheter inom den gränsöverskridande hälso- och sjukvården.