Webbplatsen EU-hälsovård.fi utvecklas – vi testade webbplatsen med användarna

9.12.2024

Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård genomförde under hösten användartestningar av webbplatsen EU-hälsovård.fi, där målet var att samla in information som stöd för webbplatsens utveckling och att få respons och idéer från användarna.


Så här gjordes testningen

Till användartesterna som ordnades via en distansförbindelse valdes ett par frivilliga testpersoner bland medlemmarna i Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårds klientråd. Vid testet ombads testpersonerna att dela skärmen på sin enhet och gå till webbplatsen EU-hälsovård.fi samt beskriva vilka associationer webbplatsen väcker hos dem. Testpersonerna gavs också små uppgifter där de skulle söka information på webbplatsen.

”Vi följde hur testpersonen rör sig på webbplatsen, alltså hur hen börjar söka efter informationen och om hen kunde enkelt hitta den information som efterfrågades. Till slut intervjuade vi ännu testpersonen och frågade hur det kändes att söka information och om hen hade några tankar om eller utvecklingsförslag kring webbplatsen”, berättar Silja Aunola, expert på webbkommunikation.

I testningarna koncentrerade man sig i synnerhet på webbplatsens visuella utformning och på associationerna om webbplatsen samt på hur användarna rör sig mellan sidorna och hur tydlig de upplever att webbplatsen är.

Användarnas navigering på att webbplatsen

I testningarna följds hur användarna navigerade på webbplatsen och hurdana sökvägar de använde för att hitta information på webbplatsen. Genom att analysera användarnas navigering fick kontaktpunkten information om vilka sidor och funktioner som var lätta att använda och hurdana navigeringssätt testpersonerna använde.

”På webbplatsen kan man röra sig via båda menyn och länkar eller så kan man använda webbplatsens interna sökfunktion. Genom att följa testpersonerna såg vi hur de rör sig på webbplatsen och kunde identifiera utvecklingsområden inom navigeringen.”

Visuell utformning och associationer

Kontaktpunkten förnyade den visuella utformningen på webbplatsen EU-hälsovård.fi i juni. I testsituationen bad man om respons på webbplatsens nya visuella utformning och om olika visuella element. I synnerhet fästes uppmärksamhet vid hurdana associationer webbplatsen väcker hos användarna.

”Vi fick bra respons på att vi har gått åt rätt håll vad gäller den visuella utformningen”, gläder sig Aunola.

Vikten av respons

Den respons och de idéer som kontaktpunkten får via användartester är oersättliga i den kontinuerliga utvecklingen av webbplatsen. Testningarna hjälper kontaktpunkten att säkerställa att webbplatsen EU-hälsovård.fi tillgodoser användarnas behov och infriar deras förväntningar ännu bättre än hittills.

Baserat på den information som fås från användartestningen kommer kontaktpunkten att göra förbättringar på webbplatsen EU-hälsovård.fi. Dessa omfattar bland annat åtgärder för att förtydliga navigeringen och visningen av innehållet samt uppdatering av visuella element. Användartesterna är en väsentlig del av processen för utveckling av webbplatsen och kontaktpunkten kommer att utnyttja dem även framöver för att förbättra webbplatsens kvalitet och användarupplevelsen.

”Användartesterna har visat att webbplatsen EU-hälsovård.fi redan i dagsläget är en tjänst som användarna uppskattar, men kontinuerlig utveckling och beaktandet av användarnas respons är centrala i webbplatsens framtida utveckling”, summerar Aunola.

Läs också: