Samarbetsparter önskar tydlig klientkommunikation beträffande ersättningskriterier för vård som getts utomlands

12.12.2024

I vår artikelserie berättar vi om hur Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård samlar in information om dem som åker utomlands för planerad vård och hur resultaten påverkar utvecklingen av våra tjänster. I den här delen behandlar vi resultaten av enkäten till samarbetsparter.


Med planerad vård utomlands avses här att en klient åker utomlands uttryckligen för planerad vård. Akut insjuknande eller olycksfall till exempel under en semesterresa är inte planerad vård. Man kan åka utomlands för planerad vård självständigt utan förhandstillstånd eller begära ett förhandstillstånd för planerad vård utomlands av FPA.

Som en del av arbetet kring att förstå klienterna kartlade vi uppfattningarna hos samarbetsparter till Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård beträffande klienter som åker utomlands för planerad vård och deras behov samt nödvändiga kommunikationskanaler. Vi skickade enkäten i februari 2024 till alla välfärdsområden samt SOSTE Finlands social och hälsa rf:s nätverk. Enkäten besvarades av 46 finskspråkiga och fem svenskspråkiga samarbetsparter, varav majoriteten arbetade inom välfärdsområdets hälso- och sjukvård. Med hjälp av enkäten kartlade vi bland annat hurdana kontakter som tas med samarbetsparterna beträffande att åka utomlands för planerad vård, hur behoven och orsakerna till att man åker utomlands för planerad vård bland ser ut klienterna och med hurdan kommunikation vi bäst skulle nå ut till dem.

I sina svar uppger samarbetsparterna att klienterna åker utomlands för planerad vård huvudsakligen på grund av de långa köerna i Finland eller för att den önskade vården inte finns tillgänglig i Finland. I bakgrunden kan det även förekomma missnöje med vårdpraxisen i Finland eller en upplevelse av att vården utomlands är av högre kvalitet. I svaren nämndes dessutom undersökningar förknippade med mer sällsynta sjukdomar.

Samarbetsparterna får ganska få förfrågningar om att åka utomlands för planerad vård

Utgående från svaren på enkäten är samarbetsparterna medvetna om resor utomlands för planerad vård, men ämnet är inte särskilt bekant för dem. Förfrågningarna om resor utomlands för planerad vård är tämligen få hos dem och med anledning av detta har de inte särskilt djupa kunskaper om ämnet. Man upplever upprätthållandet av den egna kompetensen svår. Många av respondenterna önskar handledning och tydliga anvisningar, så att de ska kunna vägleda klienterna bättre. Eftersom varje expert sällan får frågor om resor utomlands för planerad vård, centraliseras kompetensen ofta till vissa personer inom organisationen.

Vanligen frågar klienterna samarbetsparterna om hur och vart utomlands man kan åka för planerad vård samt hur mycket vården kostar. Även om klienterna ställer dessa frågor, upplever samarbetsparterna sällan att de kan ge exakta svar. I rådgivningen av klienterna upplevs informationens komplexitet och varje patients individuella situation som en utmaning.

Enligt samarbetsparternas erfarenhet består klienternas största utmaningar av valet av vårdplats samt klarläggande av processen och ersättningskriterierna för resor utomlands för planerad vård. Dessutom upplever en del av klienterna att det är svårt att sköta ärenden på ett främmande språk.

För klienterna önskar man tydliga anvisningar och information om kraven beträffande ersättningar

Utgående från enkätresultaten efterfrågar klienterna mest information om ersättningar för vård utomlands och hur man ansöker om dem samt vad vården kostar och vårdprocessen i sin helhet. Samarbetsparterna önskar att man i klientkommunikationen skulle betona ersättningskriterierna för vård utomlands, i synnerhet om att vården ska vara medicinskt nödvändig. Enligt deras uppfattning skulle informationsdelningen underlättas genom att man förenklar frågorna, ger konkreta exempel och sammanställer informationen på ett och samma ställe.

Vi frågade även samarbetsparterna om deras erfarenheter och syn på var de som åker utomlands för planerad vård söker information och å andra sidan hur vi borde försöka nå ut till dem med vår kommunikation. Enligt samarbetspartnerna får klienterna information i huvudsak via deras bekanta och närstående, hälso- och sjukvården samt via webbplatser. Dessa informationskällor syntes även i våra tidigare resultat. Dessutom nämndes kamratstöd och information från vänner och bekanta som viktiga informationskällor, till exempel bland dem som söker behandling för barnlöshet.

Enligt samarbetsparterna var de bästa kommunikationskanalerna för klienterna webbplatser, tryckta broschyrer, sociala medier och tidningar. När de ger råd till klienter hänvisar de dem vanligen att söka mer information på FPA:s webbplats och webbplatsen eu-halsovard.fi.

Vad härnäst?

Vi kommer att utnyttja de insamlade resultaten bland annat för att utveckla innehållet på webbplatsen eu-halsovard.fi. I artikelseriens nästa del berättar vi närmare om detta arbete.