Innehållen på webbplatsen EU-hälsovård.fi förnyas stegvis
7.10.2024
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård har inlett förnyandet av innehållshelheterna på webbplatsen EU-hälsovård.fi under året och arbetet fortsätter under de kommande åren.
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård erbjuder i sin webbtjänst information om hälsotjänsterna till alla som flyttar utomlands, kommer till Finland från utlandet eller reser utomlands för planerad vård samt till resenärer.
Webbplatsen EU-hälsovård.fi har funnits ända sedan 2015, dock i början under ett annat namn, och på webbplatsen har det under åren samlats mycket information om många olika delområden inom hälso- och sjukvård. Kontaktpunkten har under åren förnyat innehållen lite i taget.
Behovet av en mer grundlig förnyelse av innehållen på webbplatsen EU-hälsovård.fi har uppstått från både användarnas respons och iakttagelser som gjorts av experterna vid kontaktpunkten, säger Silja Aunola webbkommunikationsexpert vid kontaktpunkten.
Användningen av webbplatsen har förändrats överlag under åren och enligt Aunola betjänar den nuvarande sidstrukturen och det stora antalet innehållssidor inte användarna som är vana att skumma igenom information och navigera webben på mobila enheter.
”Vi konstaterade att innehållen inte längre motsvarar de nuvarande behoven, när sätten att använda webbplatsen har förändrats”, säger Aunola.
”Till exempel får vår kundtjänst ibland frågor, på vilka användaren skulle kunna hitta svaret på vår webbplats, om hen visste hur hen ska söka. Webbplatsens struktur är emellertid inte den enklaste och ibland är det svårt att hitta just den information som man vill ha. Webbplatsen byggdes en gång i tiden för användare som surfar på datorn, men under åren har mängden användare som surfar på mobila enheter vuxit enormt. Vi försöker svara på denna utveckling genom att utveckla webbplatsen.”
Den insamlade informationen och responsen som stöd i förnyelsen
Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård inledde 2023 arbetet för kundförståelse, där målet är att samla in information från kontaktpunktens olika kundgrupper. Informationen som samlats in i arbetet för kundförståelse nyttjas i utvecklingen av webbplatsen EU-hälsovård.fi och förnyandet av innehållen.
Kontaktpunkten kommer först att införa nya sätt att presentera information på webbplatsen, som tas i bruk lite i taget i olika innehållshelheter i takt med att man går igenom, sammanfattar eller skriver om avsnitten.
”Förnyandet av innehållen består av många pusselbitar. Vi har redan gjort tekniska förnyelser som hjälper oss att göra sidorna mer visuella och på så sätt förhoppningsvis lättare att förstå”, säger Aunola.
Förnyandet av innehållen tar tid. På webbplatsen EU-hälsovård.fi finns mycket information fördelad på undersidor. Kontaktpunktens avsikt är att sammanfatta innehållen och slå samman undersidor för att det ska gå lättare att få en överblick över och hitta information snabbare. Dessutom ska man lägga till exempelfall som gör det lättare att förstå olika saker.
I början av arbetet med att sammanfatta innehållen vill kontaktpunkten satsa särskilt på de vanligaste frågorna som användarna ställer. Genom frågorna är det enkelt att återge huvudpunkterna även i komplicerade ärenden och användaren kan hänvisas till mer information på innehållssidorna via länkar.
”Vi samlar de vanligaste frågorna från kundtjänsten. Dessutom ska vi vara förutseende med frågorna till exempel när lagstiftningen ändras och skriva korta informationssnuttar om förändringar till sidan med vanliga frågor”, berättar Aunola.
Kundtjänsten som användarnas stöd
Vissa ärenden inom gränsöverskridande hälso- och sjukvård är komplicerade och inte alltid lätta att förstå. Vi strävar efter att sammanfatta och förtydliga innehållen, men allt kan inte förenklas för att själva ärendet är komplicerat.
”Därför har vi vår kundtjänst som hjälper dem som besöker webbplatsen. Till kundtjänsten kan man skicka frågor via e-post, om det finns något som är oklart.”
Du kan också skicka in frågor med kontaktformuläret!
Läs också: Webbplatsen EU-hälsovård.fi utvecklas utifrån användarperspektivet
Nya artiklar
- Samarbetsparter önskar tydlig klientkommunikation beträffande ersättningskriterier för vård som getts utomlands12.12.2024
- Webbplatsen EU-hälsovård.fi utvecklas – vi testade webbplatsen med användarna9.12.2024
- FPA: Antalet finländare som söker planerad vård utomlands har inte ökat trots ändringen i modellen för ersättning av hälso- och sjukvårdstjänster4.12.2024
- Läs mer