Hurdana servicebehov har klienter som åker utomlands för planerad vård?

8.10.2024

I vår artikelserie berättar vi om hur Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård samlar in informationen om klienter som åker utomlands för planerad vård och hur resultaten påverkar utvecklingen av våra tjänster. Du kan titta närmare på den första delen av artikelserien i avsnittet Aktuellt. I den andra delen av artikelserien berättar vi hurdan information vi fick av förmånshandläggare och kundtjänstmedarbetare hos FPA:s center för internationella ärenden.


Både FPA:s center för internationella ärenden och kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård betjänar klienter som åker utomlands för planerad vård. Kontaktpunkten erbjuder allmän information om gränsöverskridande hälso- och sjukvård både via webbplatsen www.eu-halsovard.fi och via e-postadressen yhteyspiste(at)kela.fi. FPA:s center för internationella ärenden betjänar å sin sida alla som flyttar till Finland eller utomlands och klienter som befinner sig i andra slags internationella situationer. Vid centret arbetar förmånshandläggare och en kundtjänst, som betjänar klienter per telefon. Med en enkät samlade vi in information om deras syn på servicebehoven hos klienter som åker utomlands för planerad vård.

Klienterna frågar i synnerhet om vården är ersättningsgill

Utgående från resultaten av enkäten anknyter frågorna från klienter som åker utomlands för planerad vård ofta till frågor på allmän nivå, såsom hur man överhuvudtaget ansöker om vård, hur processen fungerar, vad vården kostar och huruvida man kan få ersättning för den.

Som en utmaning med att ansöka om vård med förhandstillstånd nämndes att ansöka om förhandstillståndet i rätt tid. Klienterna ansöker ofta om förhandstillståndet för nära tidpunkten för vården, vilket kan leda till att man inte hinner handlägga tillståndet i tid. Det är viktigt att vi tydligt informerar klienterna om att FPA behöver tid för att handlägga förhandstillståndet och att ett utlåtande från välfärdsområdet är en del av beslutsprocessen.

Vid självständig sökning till vård upplever klienterna osäkerhet kring vilken vård utomlands som är ersättningsgill. Kravet på remiss i enlighet med den nya lagreformen har upplevts utmanande. Ett kriterium för ersättning för vård som ges utomlands är nu en remiss, om en remiss skulle krävas för motsvarande vård i Finland. Detta krav kan orsaka oklarheter och oro bland klienterna.

Dessutom kan bristen på ett gemensamt språk utgöra en utmaning för rådgivningen. Många klienter har inte finska eller svenska som modersmål och den engelskspråkiga terminologin är inte alltid bekant för dem. Detta betonar behovet av tydlig och flerspråkig kommunikation, så att alla klienter ska kunna förstå informationen och anvisningarna som de får.

Svaren på enkäten kompletterade tidigare observationer om orsakerna till att söka sig utomlands för vård

I enkäten utredde vi även varför klienter åker utomlands för planerad vård. Svaren kompletterade våra tidigare observationer: de vanligaste orsakerna var att vården var billigare utomlands, språk- och kulturaspekter samt svårigheter med att få vården i Finland.

Dessutom var svaren på varifrån klienterna får information om att åka utomlands för planerad vård i linje med våra tidigare observationer. Centret för internationella ärenden angav i sina svar att en stor del av klienterna som åker utomlands för planerad vård får sin information från bekanta och sin närkrets. Detta indikerar att information om att åka utomlands för planerad vård ges i allt större utsträckning via kamratstöd. Kamratstöd ser ut att vara en betydande kanal för information och utnyttjande av den kan främja klienterna medvetenhet om att åka utomlands för planerad vård och praxis i anknytning till detta.

Av kommunikationen önskade man tydliga anvisningar och information om grunderna för ersättningarna

Respondenterna ansåg att klienter som åker utomlands för planerad vård främst behöver information om grunderna till ersättning för vård som ges utomlands, ansökningsprocessen för förhandstillstånd och ersättningar samt ansökningarnas handläggningstider. Till klienterna önskades tydliga anvisningar och tydlig kommunikation också på andra språk än finska och svenska. Mer kommunikation önskades även om att längre utlandsvistelser ska anmälas till FPA.

Webbplatsen upplevdes vara en nyttig kommunikationskanal, men en del av respondenterna upplevde det förvirrande att informationen om att åka utomlands för planerad vård erbjöds på två olika webbplatser (fpa.fi och eu-halsovard.fi)

Läs den första delen i artikelserien: Hur utvecklar kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvårdstjänsterna för klienter som åker utomlands för planerad vård?