Förståelse för servicebehov hos dem som åker utomlands för planerad vård genom klientintervjuer

12.11.2024

I vår artikelserie berättar vi om hur Kontaktpunkten för gränsöverskridande hälso- och sjukvård samlar in information om klienter som åker utomlands för planerad vård och hur resultaten påverkar utvecklingen av våra tjänster. I den här delen sätter vi oss in i informationen som vi har fått från klientintervjuerna.


Med planerad vård utomlands avses här att en klient åker utomlands uttryckligen för planerad vård. Akut insjuknande eller olycksfall till exempel under en semesterresa är inte planerad vård. Man kan åka utomlands för planerad vård självständigt utan förhandstillstånd eller begära ett förhandstillstånd från FPA för planerad vård utomlands.

Syftet med klientintervjuerna var att samla in information direkt från klienterna om att åka utomlands för planerade vård. Vi intervjuade fyra personer som redan tidigare hade åkt utomlands för planerad vård och fyra personer som funderade på att åka utomlands för planerad vård. De intervjuade hittade vi via kontaktpunktens klientråd.

I intervjuerna utredde vi upplevelser och förväntningar hos klienter som åker utomlands för planerad vård samt säkerställde att våra tidigare bildade målgrupper och klientstigar alltjämt var relevanta. Vi frågade klienterna om deras erfarenheter av att åka utomlands för planerad vård: vad gick bra och vad var utmanande? Detta hjälpte oss att bättre förstå processen att åka utomlands för planerad vård ur klientens perspektiv. Dessutom frågade vi de intervjuade varifrån de fick informationen om att åka utomlands för planerad vård och hurdan information de saknade.

Många av de intervjuade hade inte ansökt om ersättning eller upplevde det jobbigt

Utgående från intervjuerna var klienternas huvudsakliga orsaker till att åka utomlands för planerad vård de utländska vårdplatsernas expertis, att det var snabbt och enkelt att få vård samt att det var billigare.

Majoriteten av de intervjuade hade åkt eller funderade på att åka självständigt utomlands för planerad vård, varvid man måste betala vårdkostnaderna själv först och sedan är det möjligt att ansöka om ersättning från FPA i efterhand. Det gick upp för oss att många inte ens kände till möjligheten att ansöka om ersättning. De intervjuade upplevde det jobbigt att vänta på ersättningsbesluten. Dessutom visste de inte vilken vård det går att få ersättning för. Klienterna upplevde osäkerhet i synnerhet om vilka dokument som är tillräckliga som bilagor till ersättningsansökan.

“Beaktansvärt är att ingen av de intervjuade hade hört talas om den lagreform gällande gränsöverskridande hälso- och sjukvård som trädde i kraft 2023 och som innebar att ersättningsbeloppet för vård utomlands steg”, berättar kontaktpunktens expert Mira Rantakeisu.

Språket och planering av tidsanvändningen innebar svårigheter

Vid sidan av ersättningsprocessen nämnde klienterna kommunikations- och språkproblem samt planeringen av tidsanvändningen i vårdprocessen som utmaningar i att åka utomlands för planerad vård.

I kommunikationen med utländska yrkesutbildade inom hälso- och sjukvård funderade många av de intervjuade över huruvida de utomlands klarar av att berätta tillräckligt heltäckande om sina symptom, så att de får rätt vård. Termerna som hälso- och sjukvården använder kan också variera länderna emellan, vilket kan göra det svårare för klienterna att få och förstå informationen.

Utmaningar med anknytning till tidsanvändning och planering var också vanliga. Klienterna upplevde det utmanande att man inte kände till antalet vårdtillfällen och tiden som går åt till dem på förhand. Många som åkt utomlands för planerad vård berättade att de hade kombinerat vården med en semesterresa.

Önskemål framfördes om mer visuell kommunikation och exempel på ersättningsbelopp

Av klientintervjuerna framgick det att klienternas viktigaste informationskälla beträffande att åka utomlands för planerad vård var den egna bekantskapskretsen. Dessutom är olika grupper i sociala medier en viktig kanal för delning av information. Vid sidan av bekanta och sociala medier används myndigheternas, såsom FPA:s, webbplatser i informationssökningen.

De intervjuade lyfte även utmaningar med anknytning till terminologin. Terminologin i klientkommunikationen gällande att åka utomlands för planerad vård upplevdes svår. Till exempel tolkas termen ”att ansöka om vård” på många olika sätt – någon kunde uppfatta att det helt enkelt betyder att man åker till jouren utomlands. Detta betonar vikten av tydliga anvisningar och en begriplig kommunikation med anknytning till att åka utomlands för planerad vård.

De intervjuade önskade även en mer visuell och enklare kommunikation. Eftersom det finns många sätt att åka utomlands för planerad vård, efterfrågades tydlig visualisering av de olika vägarna. Många av de intervjuade önskade även att man skulle berätta mer om ersättningar för vården med hjälp av konkreta exempel.

Läs de förra delar i artikelserien: